Címlap » Projektek
Tatabánya

Tatabánya

A Komárom-Esztergom megyei Integrált Kormányhivatal

 

Előzmények

Az MFB Zrt. által korábban finanszírozott TURUL Center 2006. Kft, amely a „TURUL” Bevásárló Központ tulajdonosa volt, 2008 júniusában felszámolás alá került. A  Magyar Fejlesztési Bank Zrt, mint tulajdonos döntése alapján, hitelezői érdekeinek védelme és a potenciális veszteségek minimalizálása céljából, leányvállalatát a Beszállítói Befektető Zrt.-t(jelenleg MFB Ingatlanfejlesztő Zrt.) bízta meg, hogy a bevásárló központot a  felszámolásból vásárolja ki.  A Beszállítói Befektető Zrt. azt a feladatot kapta, hogy biztosítsa a Bevásárló Központ üzemeltetését, egyúttal keressen az épületre új hasznosítási lehetőséget.

Olyan új üzleti modellt kellett keresnie, amely az épületnek további funkcionális értéket ad, és ami a helyi közösség számára is fontos és nélkülözhetetlen, illetve kiszámítható, biztonságos működtetést és megtérülést eredményezhet. Az eddigi holt területek beépítése is lehetővé válik, és az így megnövelt nettó terület akár 100 % -a is bérbe adható. A Beszállítói Befektető Zrt. több lehetőség közül végül a megyei Kormányhivatal vezetésével együttműködve azt a javaslatot terjesztette az MFB Zrt. döntéshozó testületei elé, hogy az Integrált Komárom- Esztergom megyei Kormányhivatal a Bevásárló Központ épületében kerüljön kialakításra.

 

A Bevásárló Központ adottságai és jellemzői

A Pláza épülete Tatabánya óvárosi részén, a Sárberki, illetve a Gál István és Unió lakótelepeket elválasztó vasútvonal, a várost É-D-i irányban átszelő 2x3 sávos főút, a Ságvári Endre út mentén, a város központjától kb. 2 km re helyezkedik el. A terület megközelítése tömegközlekedéssel és gépkocsival egyaránt egyszerű. A bevásárlóközpont bruttó beépített területe 33 ezer m2, melyből maximálisan kialakítható, bérbe adható terület nettó13.700 m2.

Az épület négyszintes. A három felszíni szint három, utcára nyíló, gyalogos bejárattal rendelkezik. A belső tér a középen található, valamennyi szintet átfogó átriumos központra szerveződik, melynek tetejét természetes felülvilágítóként üvegtető fedi le. A létesítményhez kapcsolódó parkolóhelyek száma 470 db. Az épületszintek megközelítése akadálymentesen a mozgáskorlátozottak számára is megoldott.  

Az Integrált megyei Kormányhivatal

A Kormány jövőbeni szándéka az, hogy a közigazgatási reform keretében, a működésében és fizikailag is tagolt szakigazgatási szerveket összevonja, és centralizált „Megyei Kormányhivatalokat” hozzon létre, finanszírozásukat a központi költségvetésből oldja meg. A 2013. szeptember 2-i nyitással Tatabányán az ország első olyan integrált megyei kormányhivatala valósult meg, amely közel 11. 000 m2-en, a „kormányablakokat” és a 14 szakigazgatási szerv összevonását, elhelyezését, és egységes működését teszi lehetővé. A beindulást követően az épület a város új közigazgatási központjaként lehetővé teszi, hogy a város és a járás lakossága, az európai modellnek megfelelően egy ponton találkozzon a közigazgatással, gyorsan és hatékonyan intézhesse hivatalos ügyeit.

 Az épület egyúttal szolgáltató központként is funkcionál, ami kereskedelmi és szolgáltató egységeket is magában foglal.(Reál Prémium Áruház, OTP Bank, pénzváltó, Posta (tárgyalás alatt), gyorsétterem, utazási iroda, Mister Minit, újságos- lottózó stb.)  A Kormányhivatal számára, az összevonást követően, kb. 600 fő dolgozót befogadó irodai felület, napi 500-1000 fő ügyfél fogadására alkalmas ügyfélfogadó terület, és kb. 1200 m2 alapterületű irattár került kialakításra.

Tatabánya város Önkormányzata a fejlesztési szándékot támogatva, a Bevásárló Központ közvetlen szomszédságában 2012-ben buszfordulót alakított ki, 2014-ben pedig az Alsó Galla vasútállomást helyezi át. Az Önkormányzat tájékoztatása szerint a jövőben, ezen a ponton, napi 7-10 000 fő átmenő forgalommal lehet számolni.

Üzleti megvalósítás

A Kormányhivatal teljes fejlesztése közbeszerzési eljárás keretébn 2,350 M Ft-ból valósult meg. A kialakítást követően, a Kormányhivatal és a további bérlők, az általuk használt területek után bérleti és üzemeltetési díjat fizetnek.  A hasznosítás sajátosságából adódóan, területhasznosítás és bevételek esetében, 2014- től folyamatos, 100 %-os kihasználtsággal lehet számolni. A bevételek tervezése esetében elvárás volt, hogy a Kormányhivatal által fizetendő bérleti díj nem lehetnek magasabb a szakigazgatási szervek összevonását megelőző költségeinél.